Preskoči na glavni sadržaj

Bitka pivovara

Carft
Jedno obično piće u subotu navečer. Neizbježni pregled cjenika na kojem dominiraju domaća industrijska piva. I onda poseban odlomak. Nešto je izdvojeno iz ovog sivila. Hoću li možda u ovoj posebnoj sekciji naći nešto za sebe?
Neću. U odvojenom dijelu cjenika nalazi se natpis „Carft“ (nije moja greška) te ispod njega sve do jedna piva velikih pivovara. Zašto uopće odvajanje te što se ovdje želi istaknuti? Kako bi jedan moj prijatelj rekao: “Taj tvoj craft je sad postao mainstream!“.
Craft pive nisu u Hrvatskoj, a niti u svijetu, postale dio mainstreama. Proizvodnja se povećala, otvorilo se dosta craft pivovara, no ne možemo nikako pričati o nekakvom preuzimanju tržišta. Zašto bi onda velike industrijske pivovare htjele imitirati ove manje pivovare te raditi konfuziju među potrošačima?
Imitacija je najiskreniji oblik laskanja
Pive kao što su Shock Top te Blue Moon (prisutan na HR tržištu) primjer su pretvaranja običnih industrijskih piva, kroz marketinške kampanje, u craft pive. Velike pivovare očajnički žele da u to povjerujete, no ako biste posjetili Denver u SAD-u, gdje se nalaze pivnice Blue Moon-a, ne biste vidjeli mali obiteljski biznis ili lokalnu pivovaru, već veliko postrojenje konglomerata – SABMiller.
Budweiser je 2015. godine na najvećem američkom sportskom događaju, Super Bowlu, prikazao oglas s vrlo jasnim porukama – oni nisu mala pivovara, njihovo pivo se ne pijucka te nije laganog okusa, ne radi se o voćnom piću. Njihovo pivo nije uvezeno i zadnja stvar – nije za svakoga!
Asocijacije na craft pivovare čak nisu ni suptilne, već su prilično očite. Netko će reći da ova velika kompanije samo želi istaknuti svoje prednosti, no onda imamo jedan problem. Čak i ako nekako zanemarimo prvih par tvrdnji iz reklame, preko nečega je teško prijeći – pitanje uvoza piva. Budweiser je naime dio još jednog velikog konglomerata pivske industrije Anheuser-Busch InBev. Nazvati craft pivovare, kao što su npr. Dogfish Head ili Stone Brewing, uvoznom pivovarom iako je smještena u SAD-u, nabavlja sve sastojke u SAD-u te proizvodi pivo u SAD-u, ispada tragikomično. Ista ta velika kompanija je 2016. ponovila je sličan oglas.
Sada vidimo da s jedne strane postoje imitacije craft pivovara od strane velikih, a s druge distanciranje i isticanje različitosti. Što velike pivovare žele reći?
Očito je kvantiteta važnija od kvalitete.
Ne znate što pijete? Još bolje! Uzmite još.
life-is-too-short

Primjedbe

Najčitaniji postovi

Njegovo Veličanstvo Stout

Craft scena u Hrvatskoj razvija se i raste velikom brzinom. Pojmovi kao što su IPA, stout i porter postali su skoro domaći termini u barovima gdje su prije par godina bili prisutni jedino lageri ž i k kvalitete. Točka iskonske promjene je pojava jednog specifičnog stila kojeg sam toliko puta spomenuo u ovom blogu – radi se o Russian Imperial Stout, odnosno RIS-u! Prije nego krenemo dalje, pogledajmo kratku povijest ovog piva. Prema legendi, ruski car Petar Veliki je krajem 17. stoljeća, prilikom svog diplomatskog putovanja po Velikoj Britaniji, probao „porter-stout“ pivo, odnosno preteču stout stila (prva pojava pravog portera bilježi se  okvirno od 1720.-ih, a potom se kao podstil razvio stout). Kako je car bio oduševljen ovim pićem, zatražio je veće količine koje bi ponio natrag u Rusiju. Ovdje je inicijalno nastao problem pošto su pivari bili svjesni da se ne može zadržati kvaliteta piva tijekom tako dalekog puta. Kao i kod putovanja brodova s ale-ovima za Indiju, pivar...

Zagrebački fakin aka Zagrebačke priče part II

Današnja priča nije o nekoj novoj pivi ni novoj pivovari. Danas sam odlučio napisati par riječi o dobro nam poznatoj pivovari Medvedgrad. Nakon što smo prošli odlične etikete njihovih boca u „Zagrebačkim pričama“, došlo je vrijeme na priču o samoj pivovari. Ova prva hrvatska nezavisna pivovara otvorila je svoja vrata u prosincu 1994. godine u Zagrebu na uglu Savske i Vukovarske ulice. Od svojih početaka poštuju tradicionalne načine kuhanja piva te korištenje kvalitetnih sirovina. Iste godine kuhaju se prve šarže Zlatnog medvjeda, Mrkog medvjeda i Crne kraljice. Sljedeće godine pivovara Medvedgrad uvodi novitete na hrvatsko tržište – kuha se pšenično pivo Dva klasa, koje je zahtijevalo edukaciju domaćih pivopija nenaviklih na weizenbier. Za Božić 1996. godine prvi je puta prezentirana Grička vještica, tada samo kao sezonsko pivo za blagdansko razdoblje. Nakon odličnih recenzija i nekoliko mjeseci nagovaranja od strane gostiju Medvedgrada, Grička vještica 1997. postaje stalno pivo. ...

Molim vas pivo s toplim mlijekom

Eksperimentiranje svakako daje draž craftovima ispred monotonih i jednostavnih industrijskih piva. Naslov je sigurno otišao jedan korak dalje kako bih vas zainteresirao za novu priču, no u današnje smo vrijeme svjedoci spajanja zbilja različitih okusa u želji za kreiranjem nečeg novog i originalnog pa možda kombinacija iz naslova i nije toliko daleka… Neki će reći da kroz većinu tekstova nastojim doći do nekog stouta ili portera. Ovaj puta nas priča vodi do kave pa je onda sigurno i neka fina, tamnija piva glavni protagonista teksta ? E pa nije! Siesta Session Coffee naziv je nove pive koja je nastala kolaboracijom Varionice i Najgore Kave u Gradu. Ako mislite da je NKUG čudno ime za craft pivovaru, u pravu ste. Za one koji ne znaju radi se o jednoj od najboljih (zato mi je ime odlično) lokacija za popiti kavu u Zagrebu. Kako je onda došlo do ove zanimljive kombinacije? Davor i Matija iz Varionice: „Prvo smo došli na zamisao da napravimo pivo s kavom. Znali smo da će kava bit...